خریدار روغن سوخته و خرید روغن سوخته بصورت لیتری و بشکه ای خریدار روغن سوخته و خرید روغن سوخته بصورت لیتری و بشکه ای .

خریدار روغن سوخته و خرید روغن سوخته بصورت لیتری و بشکه ای

ازدواج فامیلی و خطرات آن

تعریف ازدواج:

ازدواج مرحله مهمی از تشکیل خانواده است که بیش از همه مراسم و رویدادهای زندگی انسان در جنبه های متعدد فردی و زیستی و اجتماعی، امری جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار است. این فرآیند عبارت است از کنش متقابل مرد و زنی که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند. ازدواج، بین فرهنگ و طبیعت تعادل برقرار می کند و از نوعی تقدّس برخوردار است و در مقایسه با سایر روابط انسانی، تمامیّتی بی نظیر دارد; بدین معنا که ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی را پوشش می دهد.(منبع:مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده،باقر ساروخانی).

تعریف ازدواج فامیلی:

ازدواج فامیلی ازدواجی است که در آن زوجین با یکدیگر فامیل هستند و بنابراین ژنهای مشابه دارند . در حال حاضر هزاران نوع بیماری ارثی مختلف شناخته شده اند که ممکن است از طریق به ارث رسیدن ژنهای مشترک در پدر و مادر ، فرزندان را مبتلا سازند . این خطر در ازدواجهای فامیلی به علت وجود ژنهای مشترک بیشتر خواهد بود.(منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا)

جدول زیر ارتباط بین درجه خویشاوندی و درصد ژنهای مشترک را مشخص می کند :

درجه خویشاوندی

افراد فامیل

درصد ژنهای مشترک

یک

پدر ، مادر ،‌فرزندان ، خواهران و برادران

50%

دو

خاله ها ، دایی ها ، عموها ، برادر و خواهرزاده ها

25%

سه

دختر عمو ، پسر عمو ، دختر خاله ، پسر خاله ، دخترعمه ، پسرعمه ، دختردایی ، پسردایی

12.5%

چهار

نوه خاله ،‌نوه دایی ،‌نوه عمو ، و نوه عمه

6.25%

پنج

نتیجه خاله ، نتیجه دایی ،‌نتیجه عمو ،‌نتیجه عمه

3.12%

شش

نبیره خاله ، نبیره دایی ، نبیره عمو ، نبیره عمه

1.56%

بی شک هدف هر ازدواجی رسیدن به آرامش ، تعالی و خوشبختی است . ولی عوامل متعددی هستند که می توانند این آرامش و خوشبختی را بهم زده و از خانواده سلب کنند و یکی از این عوامل تولد فرزند معلول می باشد.

تولد فرزندی که بعد از 9 ما انتظار تمامی آروزهای والدین را بر باد داده و موجب دلسردی و یاس والدین می شود. با نگاهی به آمار ازدواج های فامیلی در ایران و جهان ابعاد این مسئله بیشتر روشن می شود:

ازدواج های فامیلی در ایران و جهان

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ازدواج فامیلی منجر به افزایش شیوع مرگ ومیر نوزادان، ناهنجاری های مادرزادی و عقب ماندگی ذهنی می شود. یکی از مهمترین عوامل معلولیت و بروز بیماری های ژنتیکی در ایران ازدواج فامیلی است.

ناهنجاری های مادرزادی عامل عمده مرگ و میر پیش از تولد و دوره نوزادی می باشند.سالیانه حداقل 6/7 میلیون کودک دچار ناهنجاری های ژنتیکی یا مادرزادی شدید در جهان متولد می شوند. 90 درصد این تولدها در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین رخ می دهد. در برخی جوامع خاص شیوع بیماری های ژنتیکی بالاتر می باشد که می تواند وابسته به برخی فاکتورهای اجتماعی و فرهنگی مانند ازدواج فامیلی باشد که منجر به شیوع بسیار بالاتر بیماری های اتوزوم مغلوب نظیر ناهنجاری های مادرزادی، مرده زایی یا عقب ماندگی های ذهنی می شود و همچنین خطر آسیب ناشی از بیماری های مولتی فاکتوریال را نیز به طور متوسط افزایش می دهد. ازدواج فامیلی در بسیاری از مناطق آسیا، شمال افریقا و خاورمیانه شایع است و میزان آن بالغ بر 20 تا50 درصد گزارش می شود. میزان ازدواج فامیلی در جوامع مختلف بسته به مذهب، فرهنگ و جغرافیای آن متفاوت است. برخی متغیرها مانند حفظ سرمایه و بقای ساختار خانواده و سهولت انجام آن، ارتباط بهتر با عروس یا داماد جدید و نیز منافع اقتصادی نقش اساسی را در ترجیح دادن این ازدواج ها ایفا می کند . شیوع ازدواج فامیلی در ایران 39-30 درصد برآورد شده است.

در ایران 40 درصد کودکان متولد شده دارای والدین همخون هستند اگرچه در برخی مناطق این میزان بالاتر نیز گزارش شده است. بر اساس برآوردها خطر بروز نقایص تولد در ازدواج های بستگان درجه سه 2/2 تا 5/2 برابر جمعیت عمومی است .(منبع: مقاله پژوهشی: پروین شهری، معصومه نمدمالان، آذر رفیعی، محمد حسین حقیقی زاده – اهواز-1389)

پس شکی نیست که ازدواجهای فامیلی نه تنها احتمال مبتلا شدن فرزندان به بیماریهای ارثی را افزایش می دهد بلکه باعث ازدیاد این بیماریها و ژنهای بیماری زا در نسلهای آینده می شود و البته این بدان معنا نیست که در ازدواجهای غیرفامیلی هیچ گونه خطری وجود ندارد بلکه احتمال خطر بسیار پایین تر است، بنابراین ازدواج فامیلی از نظر علم ژنتیک معقول و منطقی نیست.

نتایج ازدواج های فامیلی در هشترود

آمار ازدواج های فامیلی در شهرستان هشترود به دلیل عدم دسترسی به منابع معتبر در دست نگارنده نیست ولی آمار معلولین شناسایی شده از طریق حوزه توانبخشی اداره بهزیستی نشان می دهد که آمار معلولینی که نتیجه ازدواجهای فامیلی هستند در منطقه هشترود بسیار بالاست ، بخصوص در بین کودکان با معلولیت شنوایی و ذهنی.

از میان 1050 معلول شناسایی شده که عمدتاً خود معرف بوده و یا توسط والدینشان به این اداره مراجعه نموده اند ، تقریبا ً38 درصد حاصل ازدواجهای فامیلی هستند ، به عبارت دیگر قریب به 400 نفر به دلیل ازدواج فامیلی والدینشان ، معلول به دنیا آمده اند که متاسفانه آمار قابل توجهی است. این آمار به مراتب می تواند بیشتر از این نیز باشد.

نتیجه گیری و روشهای پیشگیری از تولد کودکان معلول:

"شعار پیشگری، بهترین درمان است " شعاری است که در این خصوص نیز کاربرد داشته و توصیه متخصصان این است که از این نوع ازدواجها تا حد امکان پرهیز نمائیم و با توجه به این که ازدواج فامیلی برخاسته از فرهنگ و سنت دیرپای جامعه ایران می باشد و تلاش در جهت پیشگیری و نفی این ازدواج ها تأثیرگذاری اندکی دارد ، لذا جهت کاستن از موارد معلولیت در کودکان حاصل از این ازدواج ها و پیامدهای ناشی از آن، انجام اقداماتی شامل آگاه سازی جوانان و خانواده های آنها از خطرات ازدواج های فامیلی و علل معلولیت ها از طریق رسانه هاو مراکز بهداشتی، تشویق زوجین به دریافت مشاوره قبل از ازدواج، تسهیل دسترسی به مشاوره ژنتیک در صورت لزوم و غربالگری پیش از تولد پیشنهاد می گردد که در حال حاضر این خدمات از طریق سازمان بهزیستی در دسترس عموم مردم می باشد.

مهدی کریمی

کارشناس ارشد روانشناسی و امور معلولین

اداره بهزیستی هشترود



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۷:۲۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)